بررسی وضعیت تجارت ایران با سلطنت عمان و ظرفیت‌ همکاری‌های تجاری و اقتصادی دوجانبه

کشور عمان با زمینه‌های همکاری مناسب در بین 5 کشور اول تجارت ایران قرار دارد و یکی از درگاه‌های مهم برای تجارت ایران با آفریقا است. با وجود ظرفیت‌های خوب سرمایه‌گذاری در کشور عمان، ایران صرفاً به مبادلات تجاری در بخش کشاورزی بسنده کرده است. محل تلاقی ایران و عمان در اقیانوس هند اصطلاحاً “مثلث طلایی تجارت جهانی” نام دارد. این مثلث، در حقیقت شاه‌راهی است که بیش از 30درصد سهم اقتصاد جهانی را به خود اختصاص داده است..

زمینه‌های همکاری اقتصادی ایران و عمان

با نگاهی به شرایط خاص اقتصادی-امنیتی مثلث طلایی تجارت-فضای اقتصادی منحصربه‌فرد رأس‌المسندم و سواحل مکران – دسترسی فرهنگی و ارتباط بسیار عالی بندر صلاله با بازار بکر شرق آفریقا- دسترسی ارتباطی بسیار مناسب بندر چابهار با بازار آسیای مرکزی در می‌یابیم که حجم تجارت دو کشور روند صهودی داشته است و به مرز یک میلیارد دلار نزدیک شده است. بازار خوب عمان برای محصولات ایرانی می‌تواند سرپل مناسبی برای دسترسی به بازارهایی باشد که به دلایل سیاسی، ارتباط خود را با ایران قطع نموده‌اند. بنابراین از عمان می‌توان به‌عنوان راهی برای ورود ارزان‌تر کالاهای ایرانی به کشورهای آفریقایی استفاده کرد، از طرفی ثبت شرکت و فعالیت برای تجار ایرانی در عمان به‌راحتی امکان‌پذیر است و با محدودیت همراه نیست.بین دو کشور توافقات همکاری زیادی به امضا رسیده و در چارچوب روابط دوجانبه نیز اقدامات عملی صورت گرفته است.

 در ادامه مهم‌ترین اقلام مبادلاتی بین کشور ذکر می‌گردد.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در عمان

منطقه ویژه اقتصادی الدُقم- منطقه‌ی آزاد المَزیونه- منطقه آزاد المزیونه- منطقه آزاد صلاله- بندر صلاله- منطقه آزاد صُحار- بندر صحار

ظرفیت‌های تجاری کشور عمان

میوه و تره‌بار- دام زنده و مرغ- قیر- سیمان خاکستری-سیمان سفید- آهن(مفتول و میلگرد)-کاتد مس- فرآورده‌های پتروشیمی- فرش ماشینی- معدن- ماهی گیری و آبزی‌پروری- صنعت- گردشگری و دیگر فعالیت‌های اقتصادی

كشورهاي رقيب ايران در عمان

1. ایالات‌متحده آمریکا
آمریکا بزرگترین شریک تجاری عمان است. در 2018 و 2019 آمریکا حدود 2 میلیارد دلار کالا به عمان صادر و 1.1 میلیارد دلار از آن کشور واردات داشته است. بخش اعظم صادرات آمریکا به عمان شامل: خودرو، هواپیما (ازجمله هواپیماهای نظامی)، تجهیزات مرتبط با میدان‌های نفتی و سایر ماشین‌آلات می‌شود. واردات آمریکا از عمان بیشتر شامل: کودهای شیمیایی و فراورده‌های نفتی از قبیل پلاستیک است.
2. چین
شاخص‌ترین نمود همکاری عمان و چین و در قالب طرح جاده ابریشم، پروژه پارک صنعتی عمان-چین واقع در منطقه ویژه تجاری دقم جمعاً به ارزش 15 میلیارد دلار است.

آ

گروه مطالعات اندیشکده سبا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *