بخش‌های مختلف اقتصاد در کشور الجزایر

سهم بخش‌های مختلف در اقتصاد الجزایر

در سال 2016 میلادي تولید ناخالص داخلی این کشور بر اساس برابري قدرت خرید 4/609 میلیارد دلار بوده است. هم‌اکنون، اقتصاد الجزایر بر پایه صدور نفت و گاز، گردشگري، توسعه کارخانه‌های تولیدي کوچك و بخش خدمات، قرار گرفته است. بخش عمده درآمدهاي خارجی الجزایر، از طریق صدور نفت و گاز از حوزه‌های خود واقع در بیابان‌های جنوبی این کشور حاصل می‌شود.

همان‌طور که مشخص است بخش خدمات بیشترین سهم را در اقتصاد الجزایر داراست.

نفت و گاز

الجزایر از سال ۱۹۵۸ به جرگه تولیدکنندگان نفت پیوست و در سال ۱۹۶۹ به عضویت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آمد. این کشور با دارا بودن ۱۲,۲ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام، ازلحاظ مقدار ذخایر نفتی شانزدهمین کشور در جهان و سومین کشور در قاره آفریقا پس از نیجریه و آنگولا به شمار می‌آید. تولید نفت خام این کشور حدود یک میلیون بشکه در روز است. هم‌اکنون صادرات نفت خام این کشور حدود ۶۳۳ هزار بشکه در روز است. مقصد حدود  ۷۶ درصد از صادرات نفت خام الجزایر قاره اروپاست و بقیه نفت خام این کشور به آمریکا (حدود ۱۷ درصد) و آسیا و اقیانوسیه (حدود ۷ درصد) صادر می‌شود.

صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی

شرکت ملی نفت الجزایر (سوناتراک) مالک حدود ۸۰ درصد هیدروکربن‌های تولیدی این کشور است. این شرکت در الجزایر مسئولیت اکتشاف، تولید، حمل، پالایش، بازاریابی و فروش نفت را به عهده دارد. سوناتراک بزرگ‌ترین شرکت الجزایر و درعین‌حال بزرگ‌ترین شرکت قاره آفریقا و یازدهمین شرکت بزرگ نفتی دنیاست.

مهم‌ترین شرکت‌های خارجی فعال در صنایع نفت و گاز الجزایر عبارت‌اند از: سپسا اسپانیا، انی ایتالیا، بی پی انگلیس، رپسول اسپانیا و استات اویل نروژ.

الجزایر هم اکنون پنج پالایشگاه با مجموع ظرفیت پالایشی حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز دارد. این کشور همچنین پالایشگاه آگوستا واقع در سیسیل ایتالیا با ظرفیت ۱۷۵ هزار بشکه در روز را به‌تازگی از شرکت آمریکایی اکسون موبیل خریداری کرده است. پالایشگاه سکیکده با ظرفیت پالایشی روزانه ۳۵۲ هزار بشکه (معادل نیمی از ظرفیت پالایشی الجزایر) که به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه قاره آفریقا نیز شناخته می‌شود در مجاورت ساحل شمالی الجزایر قرار دارد. این پالایشگاه توان پالایش نفت خام و میعانات گازی را دارا است.

بخش صنعت و معدن

الجزایر با تولید پانزده درصد از کل جیوه تولیدي در جهان، به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده این عنصر در جهان مطرح‌ است. بخش صنعت الجزایر، 4/38 درصد از توليد ناخالص داخلی این کشور را تشكيل داده و دومين بخش بزرگ اقتصادی این کشور است. 9/30 درصد نیروي کار الجزایر در بخش صنعت و معدن مشغول به کار هستند.

معادن عمده الجزایر شامل: آهن- فسفات- اورانیوم

صنعت برق

بر اساس آخرین آمار (2019) کشور الجزایر 58000 میلیون کیلووات ساعت برق تولید می‌کند و در جایگاه 48 دنیا از این حیث قرار دارد، همچنین سالانه حدود 2.5 درصد بر این عدد افزوده می‌شود. این مقدار انرژی حدوداً 97 درصد بر پایه گاز تولید می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2028 تغییر چندانی نداشته باشد.

صنایع شیمیایی

ازجمله صنایع موجود در الجزایر،‌ صنایع شیمیایی است که با توجه به اهمیت الجزایر به صنعت پتروشیمی و ارتباط این دو صنعت با یکدیگر صنایع شیمیایی الجزایر نسبت به دیگر کشورهای آن منطقه فعال‌تر است و در زمینه تولید دارو، پلیمر و شوینده‌های بهداشتی فعال است. در این کشور شرکت‌های خصوصی و بین‌المللی متفاوتی در زمینه‌های شیمیایی فعال هستند.

بخش کشاورزي

بخش کشاورزي الجزایر سهم ناچیزي از اقتصاد این کشور را به خود اختصاص داده است. در سال 2016 ميلادی، سهم بخش کشاورزی الجزایر از توليد نا خالص داخلی تنها 2/13 درصد بوده است. 7/10 درصد نیروي کار الجزایر در بخش کشاورزي مشغول به کار هستند؛ اما کمبود باران و زمین مناسب، الجزایر را مجبور به واردکردن حدود شصت درصد از مواد غذایی مصرفی خود می‌کند. حدود 86 درصد از زمین‌های این کشور را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند.

بخش خدمات

بخش خدمات با 4/48 درصد، بزرگ‌ترین بخش اقتصاد الجزایر است. 4/58 درصد نیروي کار الجزایر در بخش خدمات مشغول به کار هستند. بخش خدمات الجزایر نسبت به بخش صنعت، از سهم کمتري در اقتصاد الجزایر برخوردار است. بیشتر نیروي کار این کشور در پست‌های دولتی، تجارت و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی فعالیت می‌کنند.

گروه مطالعات اندیشکده سبا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *